29 March 2024
10.2 C
Sofia
More

    Дъб/реге легендата Lee “Scratch” Perry почина на 85 г.

    Пионер в стиловете дъб и реге, продуцент и изпълнител, работил с Bob Marley, легендата Lee “Scratch” Perry почина на 85 г. в болница в Ямайка.

    Ямайските медии съобщиха новината, че той е починал в болница в Луча, Северна Ямайка. Все още не е посочена причина за смъртта. Андрю Хонес, премиерът на страната, изпрати „дълбоки съболезнования“ на семейството на Пери.

    Роден в селските райони на Ямайка през 1936 г., Рейнфорд Хю „Лий“ Пери се премества в Кингстън в началото на 60 -те години. „Баща ми работеше на пътя, майка ми на полето. Бяхме много бедни. Ходих на училище … изобщо не научих нищо. Всичко, което научих, идва от природата“, казва Пери пред NME през 1984 г. „Когато напуснах училище, нямаше какво да правя освен работа на терен. Тежък, тежък труд. Това не ми хареса. Затова започнах да играя домино. Чрез домино упражнявах ума си и се научих да чета мислите на другите. Това се оказа полезно за мен.

    Кариерата на Пери в музиката започва в края на петдесетте, когато той е нает да продава плочи за Downbeat Sound System на Clement “Coxsone” Dodd; до началото на 60 -те години Дод открива своето прочуто Studio One, където Пери – по това време с прякор „Little“, поради ръста си – получава първия си опит в звукозаписното студио, продуцирайки няколко десетки песни за лейбъла. „Коксън никога не е искал да даде шанс на едно селско момче. Няма начин. Той взе моите песни и ги даде на хора като Делрой Уилсън. Нямах кредити, определено нямах пари. Бях прецакан.”

    След като се разделя с Дод, Пери отскочи до конкурентния лейбъл на Джо Гибс Amalgamated Records, където Пери продължава да продуцира в допълнение към подобряването на собствената си звукозаписна кариера като водещ изпълнител. Разногласията между раздразнителните Пери и Гибс довеждат до това, че „Scratch“ най -накрая сформира свой собствен лейбъл Upsetter Records.

    През 1978 Paul & Linda McCartney записват “Mister Sandman“ в домашното студио на Perry.

    Но може би най -голямото му глобално наследство беше огромния ефект, който той имаше върху краля на регето, Bob Marley.

    Като певец в The Wailers с Питър Тош и Бъни Ливингстън, Марли е постигнал умерен успех в Ямайка, преди да влезе в харизматичната орбита на Пери през 1970 г. Свързването с Пери промени начина, по който Марли вижда нещата, отдръпвайки го от измереното хармонии на трио към нещо по-сърдечно. Въпреки че Пери и Марли се разделят, преди Марли наистина да се превърне в голям солов изпълнител, именно стилът на Пери оказва огромно влияние върху младия Марли.